Dalibor Matouš

* 21. srpen 1925 Horní Branná, † 20. prosinec 1992 Turnov
Malíř, grafik, kreslíř, sochař, fotograf, filmař, pedagog
1945–1950 Vysoká škola uměleckoprůmyslová (František Tichý, Emil Filla)

Od roku 1953 žil v Turnově, kde nastoupil na místo ředitele Osvětového domu. Po třech letech odešel ze zaměstnání, aby se mohl plně věnovat umělecké tvorbě. V roce 1959 poprvé vystavuje se skupinou Trasa (vystoupil z ní roku 1963). S přestávkami učil externě na pomaturitní nástavbě pro knihkupce, SPŠ a gymnáziu v Turnově. V roce 1968 vystoupil z KSČ, což mu na delší čas znemožnilo vystavovat. Od roku 1974 se stal členem krajské organizace Svazu českých výtvarných umělců v Hradci Králové, kde se normalizační metody neuplatňovaly s takovou důsledností jako severočeském Ústí nad Labem.

Od začátku ho fascinoval pozdní kubismus Pabla Picassa a Emila Filly, k němuž přešel do ateliéru na UMPRUM. Jeho možnosti pak osobitým způsobem dále rozvíjel a uplatňoval ho nejen v tvorbě zátiší ale i figurálních kompozicích. Otřesné zážitky z válečných let i přímá zkušenost s politickou perzekucí stojí za základními a věčnými lidskými tématy, jako jsou matka s dítětem, milenci ale také inspirace čerpané z antické mytologie. Parafrázoval i díla velkých umělců minulosti. Ve všech figurálních dílech cítíme vážné a nadčasové úvahy o lidském údělu.

Dalibor Matouš se po celý život věnoval malbě, kresbě a grafice. Od šedesátých let a hlavně v letech sedmdesátých a osmdesátých i tvorbě asambláží, objektů a drobných soch. Zabýval se i fotografováním a filmováním. V sedmdesátých a osmdesátých letech vznikly fotografie zátiší a fotosoubory skalních měst, kořenů a stromů. Natočil filmy s ekologickým a výtvarným zaměřením. Na celostátní soutěži byl oceněn jeho film o Picassově obrazu Guernica. Příležitostně spolupracoval s architekty, mj. vytvořil tepané reliéfy pro libereckou velkoprodejnu potravin Dunaj (1964) a reliéfní stěnu s asambláží polodrahokamů pro interiér budovy bývalých Pozemních staveb v Liberci (1977). (Eva Výtisková, 2004)

Výtvarnou tvorbou se zabývali i členové jeho rodiny.

Dalibor Matouš: Podle J. Bosche